Buah Kiwi

Assalammualaikum w.b.t... Salam i-Sihat, u-sihat... Insya-Allah, kita semua sihat.. Dah minum i-Sihat Susu Kambing ke??? Nak sihat kena amalkan minum susu kambing.. Jangan culas / skip tau.. 
Ok, kali ni admin nak share tentang kebaikan dan khasiat buah kiwi.. Buah kiwi antara buah kegemaran admin.. hahahaha.. Mesti ada yang kata, semua buah admin kata kegemaran admin.. Nak buat macam mana, admin memang suka makan buah-buahan.. 

Manfaat buah kiwi 

Buah kiwi Adalah buah yang menyehatkan Sebab kiwi mengandung Vitamin C yang cukup  tinggi selain itu mengandung serat serta antioksidan, Sebab itu biasankanlah untuk mengkonsumsi buah kiwi ini Sebab manfaatnya yang luar biasa untuk Kesihatan tubuh.

Buah kiwi berasal dari China dan kemudian tersebar ke Selandia Baru, disana buah kiwi Berawal Dari banyak dibudidayakan sehingga Selandia Baru terkenal dengan buah kiwinya, bahkan nama Kiwi diambil dari nama burung yang Tak dapat terbang dari Selandia Baru.

Buah ini ada 2 jenis yaitu kiwi hijau dan kiwi gold, kiwi hijau mempunyai rasa yang asam sedangkan kiwi gold mempunyai rasa yang lebih manis, jika anda Tak Senang makanan yang asam anda Dapat mencoba kiwi gold dengan daging bagian dalam yang berwarna kuning.

Kandungan dan Khasiat:
  • Kiwi mengandung Vitamin C dan E, serat, karoten, potasium, asam folat dan juga antioksidan.
  • Kandungan Vitamin C dari buah kiwi lebih banyak dari pada buah oren.
  • Kandungan Glycemic Index yang rendah dalam buah kiwi mengurangi risiko penyakit diabetes, jantung serta membantu menjaga berat badan.
  • Kandungan serat dalam buah kiwi sangat baik untuk mengatasi masalah sembelit dan melancarkan saluran pencernaan.
  • Kiwi juga mengandung kalium yang sangat diperlukan oleh tubuh.
  • Kandungan magnesium dalam kiwi membantu menjaga fungsi saraf dan otot, membantu sistem kekebalan tubuh, menjaga kestabilan denyutan jantung dan menguatkan tulang.
  • Kandungan folat sangat baik untuk membantu perkembangan otak baik juga diamalkan oleh wanita hamil untuk mencegah cacat saraf pada bayi, selain itu folat dapat memproduksi dan membantu dalam proses perbaikan DNA.
  • Kiwi juga mengandung Lutein yang berperanan sebagai antioksidan untuk membantu mencegah terjadinya kerosakan pada mata yang disebabkan oleh sebab faktor usia.
  • Kandungan antioksidan dalam kiwi sangat baik untuk mencegah kerusakan DNA dan juga sel tubuh yang disebabkan oleh radikal bebas, selain itu antioksidan juga sangat bermanfaat untuk memperlambat proses penuaan.

Kebaikan Buah Kiwi:
  • Untuk Kesihatan jantung, dengan mengamalkan 2-3 biji buah kiwi setiap hari sangat baik untuk membantu mempertahankan kesihatan jantung,  menurunkan kadar lemak dalam darah, membantu mengurangi terjadinya pembekuan darah.
  • Untuk Ibu hamil, buah kiwi mengandung 0.25mg asam folat sehingga sangat baik untuk ibu hamil kerana dapat membantu mencegah cacat saraf pada bayi dan juga perkembangan otak.
  • Untuk penderita diabetes, kandungan glisemik yang rendah serta kandungan serat yang tinggi dalam buah kiwi sangat baik untuk mencegah meningkatnya kadar gula darah sehingga sangat baik untuk pesakit diabetes.
  • Untuk Kesihatan kulit, kandungan vitamin C yang tinggi, kalium, vitamin E dan asam lemak essensial sangat bermanfaat untuk membantu Kesihatan kulit.
  • Untuk mencegah asma, kandungan vitamin C, vitamin B6 dan Vitamin E sangat bermanfaat untuk meningkatkan kesihatan fungsi paru-paru sehingga sangat sesuai untuk mencegah terjadinya gangguan pernafasan.
  • Untuk mencegah masalah pencernaan, kandungan actinidin dalam kiwi hijau berperanan untuk memecah protein dan kandungan serat dalam kiwi sangat baik untuk melancarkan saluran pencernaan sehingga sangat baik untuk mencegah sembelit.
  • Untuk penderita kurang darah, kandungan zat besi dalam buah kiwi sangat baik untuk mengatasi masalah kurangnya sel darah merah atau kurang darah.
    SUMBER
 Admin mula makan buah kiwi pada tahun 2011, rasanya.. Masa tu admin kerja di sebuah badan berkanun, ada gaji sendiri so boleh la beli apa yang admin teringin.. Admin selalu beli yang warna hijau je.. Cubalah beli dan rasa.. Sedap tau..



Nota Que: Premium Berry pun sedap, tau.. Meh la order.. Sekali cuba mesti nak lagi..

0 comments:

Post a Comment

Disclamer

Blog ellVita Susu Kambing adalah blog rasmi bagi produk keluaran i-Sihat Resources. Dari semasa ke semasa admin akan kongsikan tips gaya hidup sihat dengan mengamalkan pemakanan yang sihat dan mengikut sunnah Rasulullah s.a.w.

Amalkan minum susu kambing, sihat dapat, pahala pun dapat... Insya-Allah...

Amaran: Sekiranya anda mempunyai alahan pada hasil tenusu, sila dapatkan nasihat doktor sebelum mencuba apa-apa produk hasil tenusu.. Pihak admin tidak bertanggungjawab ke atas kesan sampingan yang mungkin dihadapi oleh anda.. Perkongsian dalam blog adalah berdasarkan pengalaman admin mengamalkan i-Sihat Susu Kambing dan testimoni dari pelanggan..

VideoBar

This content isn't available over encrypted connections yet.
Powered by Blogger.